'Long distance relationships' en internetvriendschappen

Vriendschap via het internet, kan het of niet? Het internet is zo groot en je kan er zoveel mee. Er bestaan genoeg datingsites en er zijn on...

Vriendschap via het internet, kan het of niet? Het internet is zo groot en je kan er zoveel mee. Er bestaan genoeg datingsites en er zijn ontelbaar veel sites waarop je nieuwe mensen kunt ontmoeten, maar is een vriendschap op het internet hetzelfde als een 'real life' vriendschap? Ik heb ondertussen heel wat ervaring met het sluiten van vriendschap via internet. Sommige mensen zullen het niet begrijpen, (ergens snap ik dat wel, wat is een vriendschap via internet nou eigenlijk?) maar er kan tegenwoordig zoveel via internet, dus waarom geen vriendschap?

Afbeelding


Ik stelde mezelf in de inleiding een aantal vragen waarover ik na wat ervaringen met internet vriendschappen over na begon te denken. Onder andere dus over de vraag of het wel mogelijk is, zo'n vriendschap via het internet. Het kan. Natuurlijk kan het. Je kunt zelfs praten met elkaar via Skype. Je ontmoet elkaar makkelijk, vertelt makkelijker over jezelf, dus eigenlijk kun je zeggen dat een vriendschap via internet veel makkelijker gaat. En een vriendschap via het internet kan echt wel wat waard zijn, maar het punt is, het is ook zo makkelijk om te beëindigen, want dat kun je makkelijk via, juist ja, het internet doen. En dat kan om verschillende redenen. Je kunt gewoon 'uit elkaar groeien' of geen interesse meer tonen. De een appt de ander na een tijdje gewoon niet meer en dan vraag je je later misschien af hoe het eigenlijk met diegene is. Dan app je diegene weer is en misschien pakken jullie de draad dan weer gewoon op. Opnieuw 'vrienden' worden is dus ook heel gemakkelijk. Een vriendschap via internet kan ook stoppen als je elkaar in het echt als eens hebt ontmoet. Als je ver van elkaar af woont is een internetvriendschap soms niet zo ideaal. Je kunt je vriend of vriendin namelijk niet even snel een knuffel komen geven of gewoon face to face met elkaar praten. Dit soort dingen kunnen ervoor zorgen dat je uit elkaar groeit, of ruzie krijgt. Of stel nou dat je opeens gevoelens krijgt voor de ander en het daardoor verpest, omdat het toch niet wederzijds is. Auw, auw, auw. Hierboven een paar scenario's van hoe een internetvriendschap kan eindigen. Eigenlijk precies hetzelfde als bij een vriendschap in het 'echte' leven, alleen dan sneller. Gemakkelijker. En als iemand jou opeens laat vallen, om welke reden dan ook, doet dat pijn. Logisch natuurlijk, het is in principe net zoals bij een vriendschap in het echte leven.


Afbeelding

Ondanks de hierboven genoemde worst case scenario's is een internetvriendschap wel mogelijk. Ik bedoel,  Come on, we leven in 2014, je kunt bijna vragen wat niet mogelijk is wat betreft het internet. Mensen beginnen relaties op het internet. En precies daar wil ik het nu over gaan hebben, want behalve dat mensen iemand zoeken in hun omgeving om mee te gaan daten, ontstaan er ook relaties tussen mensen die verder weg van elkaar wonen, een afstandsrelatie dus. Het klinkt zo leuk en romantisch: dagen (en nachten!) lang skypen, lieve berichtjes naar elkaar sturen op Facebook en What's app en dan na een tijd ga je elkaar echt ontmoeten. Super, super romantisch natuurlijk. Toch is het niet zo geweldig, zeker als je beiden in een ander land woont. Ik heb geen ervaring met afstandsrelaties, maar wel met hetgene wat daarvoor komt, het verliefd zijn. Er zijn dingen als een taalbarrière, tijdsverschil en bovendien, in hoeverre weet je zeker dat diegene is wie die zegt dat die is? Ik hoop dat je weet met wie je praat als je een relatie begint met diegene, daarvoor is er Skype and such, maar misschien doet diegene zonder dat het webcamlampje op zijn of haar computer brandt, wel heel anders. Dat is trouwens ook zo met een vriendschap op het internet. Maar gelukkig is er liefde. En liefde overwint alles, dus ook afstand. En ook als je verliefd bent geloof je graag dingen. Dan geloof je dat het mogelijk is, zo'n distance relationship. Duh, dat is wat je hersenen doen als je verliefd bent. Iedereen die niet verliefd is kan over het algemeen ietsjes realistischer denken, zo ook ik, want ik heb me gerealiseerd dat een afstandsrelatie helemaal niet zo perfect is. Naast de nadelen die ik eerder heb genoemd, kun je elkaar ook niet aanraken en dat is juist een van de dingen die het relatie hebben leuk maakt, lijkt me. Ook weet je niet hoe het is als je elkaar dan eindelijk ziet, misschien valt hij of zij wel heel erg tegen in real life.

Afbeelding

Goed, ik ben dus van mening dat een afstandsrelatie niet ideaal is, maar het kan wel, als je ervoor gaat met z'n tweeën. Hetzelfde geldt voor vriendschappen via het internet. Als je eerst dag -en nacht praatten met elkaar en niet van Skype weg te slaan was, terwijl je nu alleen nog maar ''even een appje stuurt, omdat het 'moet', ofzo'', kun je je vragen of het wel een echte vriendschap is. Als het eerste aanhoudt en je gaat elkaar daarna ontmoeten, is dat natuurlijk hartstikke leuk, maar een ontmoeting garandeert niet dat de vriendschap even 'echt'/hecht is als in het echte leven. Je moet er gewoon een beetje energie in steken dan komt het wel goed. En ik kan het weten, want ik heb een paar goede vrienden gemaakt via 't internet, waarvan ik weet dat ze me niet zomaar laten vallen. :)
Distance is a test to see how far love can travel.
En dat geldt zowel voor een afstandsrelatie als voor een internetvriendschap (waar ook afstand tussen zit). En uiteindelijk overwint liefde alles, dus ook de liefde die je voelt voor een jongen (of meisje) die 1500 km verderop zit, bijvoorbeeld. Maar dan moet het wel wederzijds zijn natuurlijk!

Ik denk dus dat vriendschappen en relaties via het internet prima mogelijk zijn, maar het is niet zo dat die internetvriendschappen je vriendschappen in het echte leven kunnen vervangen, die zijn dan toch wel iets meer waard. In ieder geval blijf ik gewoon lekker praten met mensen (uit andere landen) via het internet. Gewoon uit interesse en als daar dan een vriendschap uit ontstaat is dat leuk, maar ik zal nooit
meer een afspraak met vrienden afwijzen, omdat ik mijn avond liever achter mijn laptop doorbreng, zodat ik uren kan staren naar die leuke jongen uit... Frankrijk, ofzo. Denk jij dat een afstandsrelatie of vriendschap via het internet mogelijk is?



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

0 reacties