Waarom ik het nu kut vind om mbo'er te zijn

Voor de komende vier maanden moet ik (helaas, helaas) een nieuw baantje gaan zoeken. Het liefst ga ik iets doen waarvoor ik drie jaar geleer...

Voor de komende vier maanden moet ik (helaas, helaas) een nieuw baantje gaan zoeken. Het liefst ga ik iets doen waarvoor ik drie jaar geleerd heb: werken op een redactie. Het lijkt me het meest logisch; ik heb bijna mijn mbo-opleiding redactioneel medewerker afgerond. Helaas is het me duidelijk geworden dat het vinden van een baan binnen deze branche mét een mbo-niveau verdomd lastig is.




Bij elke passende vacature die ik tegenkom ga ik ongeveer hetzelfde lijstje af:

Kennis en ervaring met SEO. Check.
Ervaring met het schrijven van landingspagina's. blogs en doelgroepgerichte content. Check.
Ervaring met het beheren en optimaliseren van webpagina's. Check.
Ervaring met programma's als InDesign en Photoshop. Check.
Kennis van HTML. Check.
Goed in het editen van foto- en videomateriaal. Check.
Nieuwsgierig en creatief. Check.
Grote passie voor schrijven en de online wereld. Dubbel check.

Dit gaat de goede kant op, denk ik dan bij mezelf.

Een afgeronde hbo-opleiding richting de communicatie, journalistiek, etc.

(...) Kut.

Dat heb ik niet. Ik heb eind juni namelijk hopelijk ''alleen'' een mbo-papiertje. Een papiertje waar ik hard voor werk/heb gewerkt, waar ik trots op kan zijn, omdat ik wel degelijk dingen heb geleerd. Dingen die ik maar al te graag zou toepassen bij het werken op een leuke redactie. Maar dat een mbo'er wel degelijk iets kan, wordt door de banenwereld volgens mij nog niet zo gezien. Maar lieve mensen die vacatures online gooien waarin staat dat de sollicitant minstens hbo werk- en denkniveau moet hebben: niveau zegt niet alles! Voor diezelfde mensen: het is trouwens hbo en niet HBO. :) (dat zie ik werkelijk in élke vacature...)
Als ik de Snaps en foto's van mijn klasgenoten hun afstudeerportfolio's zie, is het me duidelijk dat zij net zo hard hebben gewerkt als ik en dat zij zich straks volwaardig redactiemedewerker mogen noemen. Waar zó veel vacatures voor te vinden zijn. Alleen is een van de eisen dat je minimaal hbo gedaan moet hebben. En daar wordt ik inmiddels echt een beetje agressief van. Want natuurlijk heeft een hbo'er meer kennis, een hbo'er heeft geleerd zelfstandig(er) te werken, hbo'ers gaan dieper in op de stof. Maar mbo'ers hebben doorgaans véél meer praktijkervaring opgedaan, weten hoe het is om ergens binnen hun branche te werken en hebben geleerd en zijn gecorrigeerd van/door hun praktijkopleiders (aka professionals binnen het vak).
Ik heb de afgelopen acht maanden gewerkt op een kleine redactie, waar ik zoveel geleerd heb en waar ik véél lovende reacties heb gekregen op het werk wat ik heb gedaan. Ik ben inmiddels vrij zeker van wat ik kan en zal ook geen moeite hebben om mijn kennis en ervaring toe te passen bij een andere redactie. Maar veel bedrijven lopen mij (en alle andere veelbelovende mbo'ers) mis, omdat zij minimaal hbo-niveau verwachten. Dear people, think twice.

Goed, en nu ga ik maar weer verder met zoeken naar passende vacatures... Wish me luck.

You Might Also Like

0 reacties