Muziek met een verhaal

De dag dat dit artikel online komt, zit ik in de bus onderweg naar Londen. Whooo! Op het moment dat ik dit schrijf is het zondagavond en ik ...

De dag dat dit artikel online komt, zit ik in de bus onderweg naar Londen. Whooo! Op het moment dat ik dit schrijf is het zondagavond en ik heb er zo-veel zin in! Anyway, back to the point...
Elk liedje bevat een boodschap of verhaal. De ene krachtiger dan de ander. Sommige liedjes hebben zo'n mooi of duidelijk verhaal, dat ze mij kippenvel bezorgen. Je begrijpt vast al wat er komen gaat, ik wil graag die liedjes aan jullie laten horen. Ook zal ik het verhaal dat erachter zit, of de boodschap, erbij vertellen.

Het eerste liedje wat ik graag aan jullie wil laten horen is 'Monster' van Meg and Dia. De remix van het liedje is geloof ik stukken populairder dan het originele. Ik heb een periode gehad waarbij ik de remix helemaal grijs draaide, (hier te beluisteren) maar ik vind het originele liedje zelf ook wel leuk.

Monster - Meg and Dia



Als je het verhaal achter het liedje niet kent zul je het waarschijnlijk ook niet begrijpen, want dat deed ik eerst ook niet. Vandaar dat ik het een keer heb opgezocht. Het verhaal achter het liedje is best heftig, maar ik weet niet zeker of het ook echt is gebeurd. Het liedje gaat over een man die, toen hij klein was, geen liefde kreeg van zijn ouders, op volwassen leeftijd een meisje heeft verkracht en later door zelfhaat zichzelf heeft vermoord in een bad met kerosine. 

De meisjes die dit liedje hebben geschreven hebben op hun blog verteld waar dit liedje precies over gaat. Ik kan de blog niet vinden, dus heb ik een stukje van de tekst van een andere site (klik!) gekopieerd.

The couch. Always behind the couch. Under the table. The closet under the stairs. Three places to run. Three places to hide. Every time their voices would rise I would run to the closest sanctuary and thank God I was small enough to fit. Those voices that ran across each corner of the room seemed to reverberate off my very skin. Dad. He told me to call him Sir. Never Dad. Mom. She told me to call her Hannah. She was so pretty when she slept. She was so pretty when she was happy. Now, her body of twenty years was old. Tired from no sleep, breaking from fingertips pressed into her sides, and boiling with too hard of liquor for her fragile, porcelain outline.After every uproar, every tear by her, and every empty bottle by him, they would come looking. Her, happy to see him turn his malice towards me. Him, happy to turn his malice away from himself. I was the six year old, pathetic coward. 

Door dit stukje tekst wordt ook duidelijk waarom er in het liedje gezongen wordt over ''Hannah's regret''. De rest van het liedje gaat over een verkrachting van een meisje, omdat de man door zijn jeugd niet begrijpt wat liefde is en het graag wel wilt voelen. In het laatste stukje van het nummer wordt gezongen over het feit dat de man door schuldgevoel zelfmoord pleegt door in een bad te gaan met kerosine. 


Het volgende liedje dat mij kippenvel heeft bezorgd is 'Make it stop' van Rise Against. Het gekke aan dit nummer is dat het op zich niet eens zo'n zielig liedje is. De tekst heeft me daarentegen wel even laten slikken. Het liedje gaat over zelfmoord van kinderen. Aan het eind van het liedje worden zelfs namen genoemd en zelfs leeftijden van kinderen die zichzelf van het leven hebben beroofd omdat ze gepest werden. 


Make it stop - Rise Against

Uit het mooie clipje blijkt dat het specifiek gaat om jongeren die zelfmoord hebben gepleegd omdat ze niet geaccepteerd werden om hun geaardheid.  Hoewel ik zelf hetero ben en me eerlijk gezegd ook niks anders kan voorstellen, vind ik het een zieke gedachte om mensen te haten om hun geaardheid. Je kunt die mensen toch niet veranderen, dus waarom zou je zo iemand dan pijn doen, zowel fysiek als mentaal? Vooral het einde van het liedje heeft iets bij me losgemaakt. Gelukkig is het einde wel positief. It always gets better.

Het derde en daarbij laatste liedje dat ik aan jullie wil laten horen is 'Jeremy' van Pearl Jam. Het verhaal achter dit liedje lijkt veel op het eerste liedje wat ik jullie liet horen, maar van dit verhaal weet ik dat het echt gebeurt is. 

Jeremy - Pearl Jam

Het liedje gaat namelijk over Jeremy Wade Delle. Jeremy was een 16 jarige jongen die zichzelf vermoordde in  de klas, waar zijn klasgenoten bij waren. Dit gebeurde op 8 januari in 1991. Op de site songmeanings.com wordt dit over de jongen verteld: 

On the Tuesday morning of January 8th, 1991, Jeremy was supposed to be in ISS the day he attended Faye Barnett's class and Faye knew he was supposed to be there. She told Jeremy that he needed a pricipal's pass to even be in her room. By this time Jeremy's life was in turmoil and he was unhappy, his parents divorced at an early age and his Dad barely knew he was even there. His school life was no better. Plus I believe there may have been underlying psychiatric problems.

Jeremy got out of his seat and was gone for less than 10 minutes, Instead of going to the pricipals' office he went to his locker and retrieved a .357 magnum and hid it under his shirt. When he returned to Barnett's class he quietly entered the classromm and walked to the front. With no emotion he said, "Miss, I got what I really went for". He placed the barrel in his mouth and pulled the trigger before anyone could react.


Pretty heavy dus. Ik vind het goed dat dit soort liedjes geschreven worden. Natuurlijk zijn er nog duizende andere liedjes die supergoed zijn, van allemaal verschillende genres, maar het is in ieder geval beter dan bijvoorbeeld... ehh... dit. (klik! (alweer, haha.)) What's in a name is even going on!? Hoewel het op zich best in je hoofd blijft hangen, (al weet ik niet of ik daar blij mee moet zijn) vind ik dit dus echt nergens over gaan. Maar goed, over dit soort liedjes heb ik het gehad in dit artikel.

Ik hoop dat ik jullie niet verdrietig heb gemaakt ofzo door deze toch wel depressieve liedjes, haha. Het mooie van muziek is ook dat er ook voor jezelf een persoonlijk verhaal achter kan zitten. Achter welk liedje zit voor jou een mooi verhaal of mooie herinnering?



Bron(nen): SongMeanings

You Might Also Like

0 reacties