Dingen over mensen en meelopen met de rest

Een lange, onduidelijke titel. Beter kon ik het niet maken. Om te weten waar dit artikel dan precies over gaat zul je toch echt verder moete...

Een lange, onduidelijke titel. Beter kon ik het niet maken. Om te weten waar dit artikel dan precies over gaat zul je toch echt verder moeten lezen. Dus, als eerst wil ik beginnen met: jezelf zijn. Iets wat zo vanzelfsprekend is, maar aan de andere kant ook weer helemaal niet. Er wordt altijd tegen me gezegd dat je in de pubertijd een beetje 'opzoek gaat naar wie je bent'. Ik kan dit eigenlijk wel bevestigen, want nog geen drie jaar geleden (toen was ik 13) wist ik helemaal niet goed wie ik precies was, en liep ik, net zoals iedereen, keihard met de massa mee. Jezelf zijn betekend niet perse dat je niet meer met de massa meedoet, maar het kan wel een van de dingen zijn die je niet doet, om te laten zien dat je 'anders' bent. Jezelf. Je kunt andere kleding gaan dragen, andere muziek luisteren, je anders gedragen, enzovoort.
Anyways, hoewel ik nog een aantal jaartjes in de pubertijd zit, kan ik volgens mij wel zeggen dat ik mezelf voor een groot gedeelte 'al gevonden' heb. Ik vind het leuk om me anders te kleden dan de meeste meisjes van mijn leeftijd, ik loop niet heel graag alle trends achterna en ik kan zeggen (ondanks dat ik dat niet luister omdat ik anders wil zijn ofzo, ik vind het echt oprecht leuk) dat mijn muziek pretty outstanding is.



Waar ik naar toe wil met mijn verhaal is dat ik me weleens afvraag waarom iedereen altijd maar met de trends mee gaat, we zijn allemaal zo hetzelfde. Niet dat ik vind dat iedereen anders moet willen zijn, als dat niet zo is, is dat natuurlijk gewoon prima. Maar af en toe irriteer ik me best wel aan het feit dat ik (voornamelijk) zoveel meisjes zie met allemaal (bijvoorbeeld) dezelfde schoenen. En dan vraag ik me echt af of al die meisjes die schoenen hebben gekocht omdat ze die schoenen echt mooi vinden, of omdat iedereen ze heeft. Omdat het 'in' is. Op zich is het niet raar dat je met de mode mee wilt gaan, maar als je een paar Nike Air Force alleen maar koopt, omdat iedereen ermee loopt vind ik dat een beetje vreemd. Het komt op mij altijd over alsof je niet zo goed weet wie je nou eigenlijk bent. Dat je maar gewoon doet wat iedereen doet, of draagt, omdat je niet weet wat je zelf wilt.

Natuurlijk is mijn mening niet de waarheid. Het valt me alleen zo op dat iedereen maar met de rest meeloopt. Eigenlijk is dat met alles zo. Mensen zijn kuddedieren. En dat brengt me bij een film die ik laatst heb gezien: The Experiment. The Experiment is een onwijs goede film over een groep mannen die voor een onderzoek voor twee weken in de gevangenis worden gehouden. Als ze het twee weken volhouden krijgen ze heel veel geld. Dit klinkt misschien heel simpel, maar de groep mannen wordt in tweeën gesplitst; een groep bestaat uit 'gevangenen' en de mannen uit de andere groep zijn de bewakers. Dit experiment wijst uit dat, zodra mensen in een hokje worden geplaatst, ze zich daar ook naar gaan gedragen. Vooral de 'bewakers' in de film voelen zich al gauw heel machtig en gaan zich dan ook zo gedragen. Ze vernederen de gevangenen, die op hun beurt weer in opstand komen, met grote gevolgen. Hoe de film afloopt zal ik niet verklappen, maar ik kan 'm zeker wel aanraden. Ook is het interessant om te weten dat de film echt gebeurt is, dat maakt 'm misschien nog interessanter om te kijken.


Zo'n onderwerp als dit brengt me op nog zoveel meer gelijksoortige onderwerpen. Zoals dat alle meisjes zich zo 'sexy' mogelijk kleden voor... wie? Jongens. Of course. Je kunt gerust zeggen dat ik overdrijf, dat is misschien ook zo, maar ik vind het al apart dat er meisjes zijn bij mij op school die elke dag hun shirtje in hun broek dragen, zodat hun kont beter zichtbaar is ofzo..? Het kan natuurlijk ook een andere reden hebben, maar er zijn meisjes bij mij op school waarvan ik eerlijk gezegd wel denk dat dat de voornaamste reden is om hun shirtje elke dag in hun broek te dragen. Dit brengt me weer bij het feit dat ik vrouwen kleren soms zo uitdagend vind. Skinny jeans en cropped tops, bijvoorbeeld. Die zijn misschien doodnormaal, maar als je er over nadenkt is het wel zo dat skinny jeans altijd de rondingen van een meisje heel goed laten uitkomen en over een cropped top hoef ik het dan al helemaal niet te hebben. Overigens hoeft dit niet slecht te zijn, integendeel, volgens mij voelen meisjes zich gewoon wat mooier in een strakke broek bijvoorbeeld, en hoeft het he-le-maal niet voor jongens te zijn. Ikzelf loop ook veel liever in een strakke broek dan een baggy broek. Ook ligt het weer helemaal aan wat je zelf leuk vind, natuurlijk.

We doen allemaal wat de ander doet. We kunnen eigenlijk ook niet anders, want dan worden we raar aangekeken. Daarom heb ik ook heel veel respect voor mensen die anders durven te zijn dan de rest. Mensen die groen haar hebben, kleding dragen die je niet vaak ziet en schoenen dragen die - voor de verandering - niet veel mensen hebben, haha.
We zijn allemaal helemaal anders, maar ook zo hetzelfde. Ik vind het gaaf om te zien dat er mensen zijn die dit willen doorbreken, en eigenlijk zou ik ook wel zo willen zijn. Hoe zit het met jullie? Zijn jullie het met mij eens over dat we allemaal kuddedieren zijn, of vinden jullie dat het wel meevalt?



Afbeelding(en): WeHeartIt, Tumblr

You Might Also Like

0 reacties