Wonen in een ander land

Een ding weet ik zeker en dat is dat ik niet heel mijn leven in Nederland wil blijven wonen. Er is niks mis met Nederland, het is voor zover...

Een ding weet ik zeker en dat is dat ik niet heel mijn leven in Nederland wil blijven wonen. Er is niks mis met Nederland, het is voor zover ik weet allemaal best goed geregeld en Nederland is ook heel erg welvarend, maar een beetje saai vind ik Nederland wel. Het kan ook zijn dat mijn saaie beeld van Nederland komt door het mega saaie stadje waar ik in leef en ook omdat ik Rotterdam en Amsterdam wel hele leuke steden vind, is mijn saaie beeld van Nederland misschien een beetje verkeerd, maar toch wil ik later graag in het buitenland wonen. De wereld is immers veel te groot om heel je leven maar in één land te blijven wonen, vind ik dan. Maar als ik er dan zo zeker van ben dat ik niet in Nederland wil blijven wonen mijn hele leven lang, waar zou ik dan wel willen wonen? In dit artikel zal ik het vertellen!



Als je mijn blog volgt weet je waarschijnlijk al dat ik een beetje gek van Italië ben. Je zal dan waarschijnlijk ook niet raar opkijken als ik je vertel dat ik later ook best graag in Italië zou willen wonen. Alhoewel, laatst heb ik natuurlijk Rome bezocht, en hoewel ik het een van de mooiste en leukste steden vind die ik bezocht heb, weet ik niet helemaal zeker of ik er zou willen wonen. Het verkeer is er mega, mega druk en het ontbrak me een klein beetje aan de winkelstraten met de standaard winkels, zoals de H&M en de Bershka ofzo. Misschien had ik tijdens mijn bezoek beter moeten zoeken naar die winkels, want dat had ik niet gedaan, maar ik ben ze niet vaak tegengekomen ofzo. Natuurlijk zijn er in Italië nog veel meer grote en kleine steden waar ik zou kunnen wonen en ik hoef echt niet perse in Rome te wonen. Als ik later ouder ben, zegmaar, rond de 60 ofzo, zou ik ook best graag ergens in Toscane willen wonen. Lekker simpel, in een prachtige omgeving. En dan natuurlijk wel zo'n enorm grote Toscaanse keuken in mijn huis ergens op een berg!

Op de tweede plek staat Londen. Ik ben afgelopen schooljaar vier dagen naar Londen geweest en Londen is echt een onwijs toffe stad. Als ik in Engeland zou wonen zou ik ook geen problemen hebben met de taal, want ik spreek prima Engels. En ook dagelijks, dankzij de Amerikaanse vriend van mijn moeder. En ook omdat ik prima Engels versta, zou ik me ook sneller thuis voelen, omdat ik iedereen zo makkelijk zou kunnen verstaan. En ook kun jezelf makkelijk(er) redden als je een taal goed begrijpt en dat zorgt er toch voor dat je je minder ongezien voelt, ofzo. Dit voelde ik al toen ik er maar vier dagen was en het is erg fijn.


Het lijkt me onwijs spannend en een klein beetje eng om in een ander land te gaan wonen, maar vooral heel erg leuk. Het lijkt me opeens een totaal andere wereld en het lijkt me super om die dan te gaan ontdekken. Natuurlijk lijkt het me super moeilijk om mijn familie en vrienden achter te laten als ik echt naar het buitenland ga emigreren, maar dan hebben ze wel weer een leuk adresje voor in de vakantie en natuurlijk zou ik zelf ook vaak Nederland blijven bezoeken. Of stel dat ik een liefde vind in een ander land als ik er op vakantie ben, dan blijf ik waarschijnlijk ook wel in dat land wonen, als ik echt mijn leven zou willen delen met diegene. Dan klinkt het in mijn oren ook al minder gek, emigreren. Mijn opa liet ook zijn familie achter in Italië toen hij mijn oma leerde kennen in Nederland. En mijn moeders vriend zijn familie en vrienden in Amerika. Het laat zien hoe ongelofelijk sterk liefde eigenlijk is. Toch lijkt het me moeilijk om mijn familie en vrienden achter te laten als ik zou emigreren, ook al is het voor de liefde.

Ik weet nog niet wanneer ik wil verhuizen naar het buitenland. Misschien wel al als ik m'n school heb afgemaakt en al mijn opleidingen heb afgemaakt, of pas als ik rond de 50 jaar ben. Ik weet ook nog niet echt waarheen. Italië staat bovenaan, maar misschien zie ik later wel in dat Italië helemaal niet zo'n leuk land is om in te wonen, ook al is het een geweldig vakantieland. Bovendien staat het met de economie in sommige landen, waaronder Italië, ietsjes minder goed en misschien zal ik daar later ook rekening mee moeten houden, ook al denk ik dat het tegen de tijd dat ik ga verhuizen naar het buitenland wel beter staat met de economie. Dat ik niet heel mijn leven in Nederland wil blijven wonen staat in ieder geval al vast! Wil jij je hele leven in Nederland blijven wonen of zou je liever willen emigreren? En als je zou willen emigreren, waar heen dan?



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel last van de emigratiekriebels. Ik vind Nederland wel prima en vind het ook wel zo fijn om mijn familie gewoon in hetzelfde land te hebben wonen (dichtbij kan ik niet zeggen, want iedereen woont minstens een provincie verderop, maar toch). Maar voor een tijdje is het misschien wel leuk, en ik vind het altijd wel tof als mensen hun dromen achterna gaan en emigreren! Ik ken een gezin dat voor vier jaar in Parijs woont, dat lijkt me wel tof, ook omdat je weet dat het tijdelijk is (is voor het werk van die kennis) en dus wel contact met Nederland houdt, omdat je weet dat je weer terugkomt.

    BeantwoordenVerwijderen