Als je het leven echt niet ziet zitten

Als je het leven echt niet ziet zitten. Als je elke dag weer moe wordt van de wereld om je heen en jezelf niet in de spiegel kunt aankijken ...

Als je het leven echt niet ziet zitten. Als je elke dag weer moe wordt van de wereld om je heen en jezelf niet in de spiegel kunt aankijken zonder dat er haatgevoelens opkomen, dan wil je misschien wel uit het leven stappen. Misschien wil je wel een einde aan jouw leven maken, simpeler gezegd: zelfmoord plegen.

Het bovenstaande stukje gaat absoluut niet over mij. Gelukkig niet. Maar de mensen die mij verteld hebben dat ze het leven ''niet meer zo zien zitten'' zijn (al) op een hand te tellen. Een hele hand teveel. Dat je überhaupt de gedachten hebt dat het leven voor anderen beter is zonder jou op de wereld, is een zieke gedachte. Natuurlijk zijn er veel mensen die zeggen dat ze zelfmoord willen plegen om maar een beetje aandacht te kunnen krijgen, maar er zijn ook mensen die echt menen dat ze een einde aan hun leven willen maken. Mensen die echt denken dat de wereld beter af is zonder hen. Daarnaast merk ik dat op sites, zoals bijvoorbeeld Tumblr, het zelfmoord willen plegen of het hebben van suïcidale gedachten, geromantiseerd wordt. Dit maakt me een beetje zorgen. Niet alleen omdat het natuurlijk gestoord is om het willen plegen van zelfmoord 'mooi' te vinden, (en dat je dan gered wordt door een even hopeloos iemand en er dan samen uitkomt en weer een gelukkig leven lijd met z'n tweeën) maar ook omdat het wel lijkt alsof het zeggen dat je zelfmoord wilt plegen de enige schreeuw om aandacht is die ook een antwoord krijgt voor velen, of dat dat tenminste gedacht wordt. Over dit onderwerp wil ik het graag hebben in een artikel, ondanks dat het zo'n ontzettend zwaar onderwerp is. Ik wil trouwens ook helemaal niemand beledigen met dit artikel, ik wil gewoon mijn mening kwijt.




Zoals ik al zei is Tumblr een site waar relatief veel over zelfmoord(gedachten) wordt gepraat. En omdat ik Tumblr in dit gehele artikel als voorbeeld ga gebruiken voor mijn artikel, als dat nodig is, zal Tumblr dankzij dit artikel waarschijnlijk een beetje gezien gaan worden als 'site waar alleen maar depressieve mensen op zitten', maar dat is niet zo. Tumblr is (buiten het negatieve tintje) een hele fijne site met mooie foto's, waar je op kunt zetten of rebloggen wat je wilt. Je kunt volgen wie je wilt en daarmee zelf bepalen wat je te zien krijgt op je dashboard en zo hoef je helemaal niet met foto's of berichten over zelfmoord/automutilatie/depressiviteit geconfronteerd te worden. Anyway, de reden waarom ik Tumblr dus in dit artikel als voorbeeldsite neem, is om berichtjes/foto's zoals dit:

Onder deze foto op Tumblr staat: ''Aww, that's so cute!''

En van dit soort foto's op Tumblr zijn er nog tientallen anderen. De foto hierboven heeft dan niets te maken met het willen plegen van zelfmoord, (of misschien ook wel) maar automutilatie is minstens zo erg. Het feit dat er dit soort foto's worden genomen en dat daar dan zo op wordt gereageerd vind ik maar raar. Ergens is het wel lief dat er iemand voor je is die je volledig accepteert zoals je bent en zelfs de zelfgemaakte wonden op je armen kust, maar ik vind het vooral een beetje vreemd. En dat je daar dan een foto van maakt. ''Hallo, ik ben een meisje en mijn vriendje kust de littekens op mijn arm, die ik heb gemaakt omdat ik mezelf haat. Het is zo lief en romantisch.'' Alsof dit bij iedereen die lijd aan automutilatie gebeurt. Nee. Op Tumblr wordt het bijna 'mooi' gevonden om littekens te hebben, omdat je daardoor sterk overkomt. Zelfbeschadiging is een teken dat het echt niet goed met je gaat, maar het lijkt wel alsof er daardoor heel veel mensen zijn die (zeggen dat ze) zichzelf snijden in de hoop aandacht te krijgen. Of mensen die zeggen dat ze zelfmoordgedachten hebben. Stop. Alsjeblieft. 

Niet alleen is het natuurlijk doodzonde om in je lichaam te snijden en daardoor littekens te creëren die je hele leven lang te zien zijn, er zijn ook mensen die hopen dat hun littekens 'per ongeluk' ontdekt worden, waardoor iedereen medelijden met ze krijgt en ze eindelijk professionele hulp krijgen. En daarom vind ik een beetje raar, to be honest. Er zijn genoeg andere manieren om aan professionele hulp te komen. Om te beginnen kun je eens met je ouders gaan praten, met iemand op school, of met organisaties zoals de kindertelefoon. 

Sowieso vind ik het super stom om te liegen over het feit dat je het leven niet meer zit zitten. Je doet er de mensen om je heen ontzettend veel pijn mee. Ik kan het weten en het is niet leuk. Ik heb me weleens laten vertellen dat mensen die echt zelfmoord willen plegen, dit niet met anderen bespreken en het al helemaal niet op elk sociaal media platform zetten en bijvoorbeeld hun Tumblr ermee volspammen. Natuurlijk moet je niet iemand die ook maar iets van suïcidale gedachten of depressiviteit laat doorschemeren op social media gelijk onserieus nemen en er zijn natuurlijk ook mensen die wel echt zelfmoord willen plegen of depressief zijn, maar ook hun gevoelens daarover graag uiten op een site zoals Tumblr.  Door mij wordt je in ieder geval al wel minder geloofwaardig gevonden als je Facebookpagina volstaat met quotes als ''I don't need a reason to kill myself. I need a reason not to.'' Sorry, not sorry.


Als je het leven echt niet ziet zitten en je jezelf wel wat aan kunt doen, letterlijk, voel je dan alsjeblieft niet beledigd. Dit artikel is puur gericht aan mensen die zichzelf snijden/zeggen dat ze zelfmoord willen plegen of depressief zijn, etc. om de aandacht of omdat ze het mooi/speciaal/dramatisch/romantisch vinden. Aan zelfmoord willen plegen of littekens hebben is helemaal niks mooi. Ik ben ook maar gewoon een meisje van 16 en mijn peptalk doet je misschien niet veel, maar als je jezelf nutteloos vind, wil ik je graag vertellen dat je helemaal niet nutteloos bent. Je bent iemand, een geheel uniek persoon. Je kunt zoveel bereiken in dit leven en de wereld heeft zoveel mogelijkheden en plekken die je nog kunt ontdekken. Onthoud dat aan een moeilijke periode altijd een einde komt, hoe ellendig de situatie ook is. Alles komt goed. Als je je voelt zoals je wordt genoemd door de mensen die geen haar beter zijn dan jou, ook al doen ze zich zo voor (a.k.a. pestkoppen) onthoud dan dat je dat niet bent. Je bent de muziek die je luistert, de dingen die je doet, de interesses die je hebt, de dingen die je leest of ziet en de ervaringen die je hebt. Je bent zoveel waard en de pesters daarin tegen zijn niks waard. Je komt eruit en op een dag wordt het beter, beloofd. Als je je om wat voor reden dan ook ellendig voelt, zo erg dat je denk dat het goed is om jezelf pijn te doen of dat het beter is om een einde aan jouw leven te maken, zoek dan alsjeblieft hulp. Hulp komt niet zomaar aangevlogen. Praat met mensen, ook al is het nog zo moeilijk. Doe jezelf alsjeblieft geen pijn en onthoud dat het echt wel goed komt!

Ikzelf zit soms ook niet lekker in mijn vel, maar dat heeft iedereen weleens. Ik weet dat ik op mijn blog weleens schrijf over negatieve dingen, maar ik zal nooit zeggen dat ik depressief ben of mijn leven wil beëindigen. Ik heb genoeg redenen om die gedachten niet eens in mijn hoofd te halen en die redenen zal ik altijd blijven hebben. Sorry voor de negatieve post, maar ik moest de frustraties over het geromantiseerde gedoe van zelfmoord plegen en alles eromheen even van me afschrijven. Hopelijk vond je het wel interessant om te lezen. (dit blijf ik maar aan het eind van elk artikel zeggen, hè, haha.) Heb jij toevallig Tumblr, zo ja, zou ik je URL mogen hebben? En wat vind jij van het geromantiseerde zelfmoord gedoe? Of is het je nog nooit opgevallen? (mocht je op Tumblr zitten)

Mocht je mij op Tumblr willen volgen, bovenaan mijn blog vind je een link! :)



Afbeelding(en): WeHeartItTumblr

You Might Also Like

0 reacties