Over Rotterdam ♥

Na lange tijd weer een nieuw stukje op mijn blog. Dit keer omdat ik een aantal dagen geleden in de tram naar een opdrachtgever zat en, terwi...

Na lange tijd weer een nieuw stukje op mijn blog. Dit keer omdat ik een aantal dagen geleden in de tram naar een opdrachtgever zat en, terwijl de tram van Rotterdam Noord naar Rotterdam Zuid reed, ik me weer verwonderde over hoe mooi de stad eigenlijk is. Omdat dit me voor zoveelste opviel en ik onlangs ook verhuisd ben naar Dordrecht, wijd ik met liefde een blog aan Rotterdam.

Even een sidenote: ik ben dan wel verhuisd naar Dordrecht, maar ben nog steeds héél vaak in Rotterdam, zo'n 4 dagen per week, als het vaak niet meer is. En daar ben ik heel blij mee. <3


Goed. In die tram waar ik in zat bedacht ik me vervolgens hoe het eigenlijk komt dat Rotterdam één van m'n lievelingssteden is. Vroeger was Rotterdam namelijk gewoon de stad waar ik soms kwam om te winkelen en waar ik geboren ben. Misschien komt het dan ook gewoon doordat het m'n geboortestad is, dacht ik eerst. Maar ik dacht verder. Want misschien is het omdat Rotterdam een béétje is zoals ik ben: zeker wel mooi, maar geheel op haar eigen manier. Een tikje anders, en best nuchter,  maar in a way ook wel romantisch. En bovendien compleet met de grond gelijk gemaakt. Geen zorgen hoor, ik ben niet écht zo heftig met de grond gelijk gemaakt, maar we kennen allemaal wel de heart break, wanhoop, zorgen en onzekerheid die je soms meemaakt. Op zulke momenten voel je je toch wel kwetsbaar en gebroken. Net zoals Rotterdam eens was, maar toen herrees ze. De stad werd - minder poëtisch beschreven - weer herbouwd. Maar goed, belangrijk is: nu is Rotterdam helemaal opgebloeid. En ik eigenlijk ook, want ik ben nog nooit zo gelukkig en at peace geweest als ik nu ben.

Even genoeg met de gelijkenissen en poëtische beschrijvingen, maar Rotterdam heeft dus wel een speciaal plekje in m'n hart, welke steden ik over de wereld ik ook nog ga zien. Noem het romantisering (en dat is het ook wel een beetje hoor), maar het is niet voor niks dat Rotterdam twee jaar geleden nog in de top 10 van Lonely Planet's Best in Travel stond. Ook ben ik sinds mijn verhuizing (en on the other side ook wel een klein beetje een soort van inwoning) Rotterdam misschien wel nog leuker gaan vinden. Rotterdam is bovenal namelijk anders dan alle andere steden in Nederland: modern, artistiek, creatief en divers. Tuurlijk, de Amsterdamse pandjes en de grachten van Utrecht zijn ook uniek en bijzonder, maar Rotterdam was eens ook zo. En het feit dat Rotterdam nu ook wel de 'Manthatten aan de Maas' wordt genoemd, is juist wat de stad zo bijzonder maakt ten opzichte van andere Nederlandse steden.

Rotterdam is m'n thuisstad, de stad van m'n meest gedenkwaardige eerste dates, m'n mooie twintigste verjaardag op de Euromast, de eindeloze shopmiddagen met vriendinnen, de verjaardagsetentjes van mij en familie en de stad waar me thuis voel.

You Might Also Like

0 reacties