6 tips om productief thuis te werken als freelancer

Sinds ik een eigen bedrijf heb, werk ik eigenlijk alleen maar thuis en soms op locatie. Ik heb gemerkt dat, als ik thuis werk, ik soms best ...

Sinds ik een eigen bedrijf heb, werk ik eigenlijk alleen maar thuis en soms op locatie. Ik heb gemerkt dat, als ik thuis werk, ik soms best wel struggle om mezelf productief en gemotiveerd te houden. Thuis is toch wel 'thuis' en daarom liggen afleidingen snel op de loer. Om het thuiswerken productief en leuk te houden, heb ik wat tips voor mezelf verzameld die ik graag op mijn blog wil delen.



Maak gebruik van de voordelen
Thuiswerken als freelancer heeft zo zijn voordelen. Je bent op een vertrouwde plek en je hoeft je niet in nette kleding te hijsen, want niemand die je ziet. Thuis werken maakt dat je geen reistijd naar locatie hebt en je kan je dag indelen zoals jij wilt. Maak gebruik van deze voordelen!

Ga op zoek naar flexwerk plekken
Als je het even zat bent om thuis te werken, kun je natuurlijk ook op zoek gaan naar andere locaties om te gaan werken. Je hebt verschillende plekken waar je tegen betaling een aantal uur kunt gaan zitten in alle stilte en rust, maar je kunt ook 'gewoon' een rustig café opzoeken en daar gaan werken. Binnenkort zal ik een lijstje delen met mijn favoriete flexwerk plekken in m'n all time favorite city Rotterdam.

Maak je klaar voor de dag en begin vroeg
Zoals eerder gezegd moet je vooral gebruik maken van de voordelen die thuiswerken heeft, maar maak het niet te bont. Als je op tijd op staat en je wél gewoon klaar maakt voor de dag (I know, het is héél verleidelijk om in je pyjama te blijven zitten de hele dag), ben je gedurende de dag veel productiever.

Maak to-do lijstjes voor de dag en houd je eraan
Eigenlijk een tip die ook handig is als je niet thuis werkt: maak to-do lijstjes. Het ding met thuiswerken is dat je misschien snel de neiging hebt om 'even' andere dingen tussendoor te doen, zoals huishoudelijke klusjes. Natuurlijk kan dit weleens voorkomen, maar om te zorgen dat het niet te vaak gebeurt: maak een to-do lijstje en zorg dat ie aan het eind van de dag helemaal afgevinkt is!

Zorg voor een goede werkplek
Zorg dat je thuis een goede werkplek hebt. Het lijkt misschien relaxed om op bed aan het werk te gaan, maar reken er maar op dat je productiviteit omlaag zal gaan. Zorg thuis voor een geschikte werkplek, zoals aan een bureau of aan de eettafel en zorg dat je geen afleidingen in je omgeving hebt.

Switch af en toe van plek binnenshuis
Als ik bijvoorbeeld achter mijn bureau aan het werk ben, merk ik soms dat ik de plek even zat ben, of zo. Dan voel ik me inspiratieloos en heb ik behoefte aan een nieuwe omgeving. Ik kan dan natuurlijk een plekje opzoeken in de stad, maar switchen van plek binnenshuis is makkelijker. Dan verplaats ik me gewoon eventjes naar de eettafel, waar toevallig ook een lekker zonnetje op staat, en dan heb ik weer een boost van energie! :)

Q: wat zijn jouw tips voor het productief thuiswerken als freelancer?

You Might Also Like

0 reacties