Lieve motivatie,

Ik zou willen dat je er was. Ik mis je en ik heb je heel hard nodig. In mijn eentje lukt het jammer genoeg niet om goede cijfers te halen vo...

Ik zou willen dat je er was. Ik mis je en ik heb je heel hard nodig. In mijn eentje lukt het jammer genoeg niet om goede cijfers te halen voor mijn tentamens. En die zijn best wel handig aangezien het jaar bijna over is. Ik heb mezelf beloofd dat ik nu één blogpost mag typen, en daarna hoop ik dat je weer terug bent. Om er zeker van te zijn dat ik je zometeen wel weer heb, heb ik besloten dat dit artikel over jou gaat.

Heb je net als ik hard je motivatie nodig op dit moment of weet je nooit zo goed hoe je nou aan motivatie komt? Dan zou ik zeker verder lezen, want dit artikel gaat, zoals ik al zei, over het (terug)krijgen van motivatie.




» Denk aan het doel wat je wilt behalen. Wil je goede cijfers halen voor de toetsen die je binnenkort hebt? Realiseer je goed dat je die goede cijfers waarschijnlijk niet gaat halen als je niet eventjes goed gaat leren voor de stof die je moet leren. Om iets gedaan te krijgen, moet je er uiteraard iets voor doen, anders kom je nooit ergens.» Als je je gerealiseerd hebt dat je écht even moet leren voor de toetsen die je van de week hebt, kun je een planning gaan maken. Ikzelf schrijf meestal een kleine planning voor de middag (dat ik huiswerk ga maken) zelf in mijn agenda, bij de notities. Voor grotere toetsen, zoals je die bijvoorbeeld in een tentamenweek hebt, maak ik op de computer altijd een overzichtelijke planning, waarin ik het werk dat gedaan moet worden goed verdeel. Bij zulke planningen moet je niet vergeten om realistisch te blijven en alles goed verdelen. Als je elke dag een beetje voor elk vak leert, ken je de week erna alle stof die je moet weten. Wat mij ook helpt bij het plannen is mezelf de mogelijkheid geven om dingen die op de ene dag staan ingepland, ook op de andere dag te kunnen doen. Een minder strakke planning maken dus. En als je je dan wel super strak aan je planning houd, heb je aan het einde een dag over waarop je eventueel nog stof kunt herhalen. 

» Neem pauzes. Bij 'een pauze nemen' denk je misschien aan het even op Facebook gaan, wat blogs lezen of even televisie kijken. Het probleem bij deze dingen is vaak dat je ze blijft doen, wat niet echt handig is als er nog op de planning staat dat je drie hoofdstukken voor geschiedenis moet samenvatten. Voor je het weet is de tijd voorbij en wordt het nachtwerk. Wat ik altijd fijn vind is af en toe even naar beneden lopen, wat te drinken pakken en even een praatje maken met een van mijn ouders. Je ouders zullen, als je te lang blijft dralen beneden, je vast wel zeggen dat je beter weer aan je leerwerk kunt gaan. Andere dingen die je zou kunnen doen is bijvoorbeeld even de hond uitlaten, zo beweeg je ook nog! Je kunt ook even je nagels lakken. In ieder geval dingen waarbij niet het gevaar bestaat dat je ze blijft doen. Zo zijn je nagels gelakt als ze gelakt zijn, en dan ga je ze niet nog tig keer opnieuw lakken. Je hond is uitgelaten als hij/zij is uitgelaten, en dan kan jij weer lekker terug de boeken induiken!

 » Beloon jezelf. Deze tip heb je vast al honderd keer voorbij zien komen, maar hij helpt echt! Als ik mijn planning voor vandaag af heb, mag ik bloggen of dan mag ik wat lekkers. Gewoon even keihard leren, en als je klaar bent mag je eindelijk doen wat je echt wil, zonder dat je nog hoeft te stressen over die toets of het huiswerk dat je morgen af moet hebben. 

» Doe je computer uit, (tenzij je 'm nodig hebt voor huis- of leerwerk) doe je telefoon uit of leg hem ergens waar je even niet bij kan. Probeer geen muziek aan te doen en al helemaal geen televisie. Zorg dat je je helemaal kunt concentreren zonder enige kans op afleiding. Trouwens, soms kan muziek wel helpen bij je concentratie. Het kan je best helpen om je af te zonderen. 

» Maak het leuker. Nog zo'n tip die verteld wordt door iedereen, maar hij is wederom heel handig. Zet een kopje thee, zorg dat je geen honger gaat krijgen tijdens het leren, zet eventueel een fijn muziekje op, zorg dat je alle boeken en spullen bij de hand hebt die je nodig hebt en maak het gewoon zo comfortabel mogelijk. Je kunt best op bed leren, als je maar gewoon even voor de volle 100% gaat leren. Al is leren aan een bureau of tafel wel iets beter, in verband met pijn in je rug ofzo, als je lang op bed zit zonder steun voor je rug kan je last krijgen.


Zo. Deze tips ga ik zometeen lekker gebruiken voor mijn eigen leerwerk. Donderdag heb ik twee tentamens, aardrijkskunde en Duits. Morgen ben ik vrij dus dan heb ik ook nog alle tijd om te leren. Ik ga het dus niet uitstellen, maar ik maak een planning met wat nog gedaan moet worden, maak het mezelf zo comfortabel mogelijk, stel doelen en zorg voor een eventuele beloning. Ik ga een dikke voldoende halen voor die twee toetsen, en als ik klaar ben mag ik lekker doen wat ik wil. Denken jullie wat aan de tips te hebben? En in welke situaties heb jij vaak een groot gebrek aan motivatie, terwijl je dat dan juist wel nodig hebt? 

...Oh, hey motivatie! Ik heb je gemist. Let's do this!



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

0 reacties