Het accepteren van complimenten

De reden dat ik op dit onderwerp voor een artikel ben gekomen is best leuk. Ik ben namelijk gisteren tot twee keer toe gecomplimenteerd over...

De reden dat ik op dit onderwerp voor een artikel ben gekomen is best leuk. Ik ben namelijk gisteren tot twee keer toe gecomplimenteerd over mijn blog. Echt zo leuk! Het maakte me zo blij.
Anyways, het onderwerp dus: Het kunnen accepteren van complimenten. Want toen ik gistermiddag van school naar huis fietste, vroeg ik me af hoe het kan dat er mensen zijn die complimenten niet kunnen accepteren of niet weten hoe ze erop moeten reageren. Waar komt het door dat mensen niet weten wat ze moeten zeggen als iemand iets aardigs over diegene zegt? En wat zeg ik zelf eigenlijk als iemand mij een compliment geeft? Ik bleef er maar over nadenken en dus besloot ik er, eenmaal thuis, een artikel aan te wijden. Dat is dit artikel dus!




Als ik een compliment ontvang - wat niet super vaak is ofzo, maar af en toe gebeurt het wel - zeg ik altijd standaard bedankt, en ik glimlach. Ik wordt nooit echt rood, behalve als het een compliment is over iets wat veel voor me betekend, zoals mijn blog bijvoorbeeld, haha. Aan de ene kant kan ik me echt niet voorstellen dat mensen het niet kunnen opbrengen om 'bedankt' te zeggen als ze een compliment ontvangen, maar aan de andere kant ook wel. Ik snap het best dat je het moeilijk kan vinden om te accepteren dat iemand bijvoorbeeld een nieuw gekochte broek leuk vindt staan bij je. Je kunt denken dat diegene het niet meent, of je kunt eruit opmaken dat andere broeken je dan misschien niet leuk staan. Hoewel het mij een beetje extreem lijkt om gelijk te denken dat geen een andere broek je blijkbaar leuk genoeg staat om er een compliment over te krijgen, begrijp ik het dus wel. Vooral als je onzeker ingesteld bent. Hoewel ik zelf best onzeker ben, heb ik er zelf gelukkig geen last van!

Het kan ook zo zijn dat je niet weet hoe je moet reageren, omdat je niet wilt overkomen alsof je wéét dat je bijvoorbeeld een leuk shirtje aan hebt. Dan kun je gaan ontkennen dat het een leuk shirtje is, of je zegt bijvoorbeeld: ''Oh, ik heb 'm al heel lang hoor.'' Natuurlijk is dit helemaal nergens voor nodig. Het is immers de mening van een ander, en die mening kan je alleen maar accepteren. Als je op een beetje een verraste manier ''Dankjewel!'' zegt, en je glimlacht, weet in ieder geval ik zeker dat de ander je niet arrogant zal vinden.

Er zijn mensen die, nadat ze een compliment ontvangen hebben, gelijk een compliment teruggeven aan de ander. Iets wat ik weleens doe is een 'jij ook!' plakken achter een bedankje. Dit doe ik bij bijvoorbeeld een compliment over een outfit die ik aanheb. Het voelt niet alleen goed voor de ander, maar ook voor jezelf. Want naast dat je een complimentje hebt gekregen, geef je er ook eentje terug!


Maar wat nou als je het eng vind om complimenten (terug) te geven? Ik heb hier best wel vaak 'last' van, vooral bij mensen die ik niet goed ken. Ik vind het vaak zelfs eng om een compliment te geven aan mensen die ik eigenlijk best goed ken. Natuurlijk hebben veel meer mensen dit, maar dat neemt niet weg dat het soms best vervelend is als je iemand niet een compliment durft te geven, want een compliment kan bijvoorbeeld een goede openingszin zijn bij een gesprek met iemand die je graag wilt leren kennen. Hoewel ik het zelf ook eng vind, is alles wat ik kan zeggen: Gewoon doen! Denk aan het feit dat iedereen het leuk vind om een compliment te krijgen. Het maakt echt niet uit waarover het complimentje gaat, complimenten zijn nooit stom. Het voelt goed om complimenten te geven and you've just made somebody's day!

Dit was mijn artikel over het accepteren van/reageren op complimenten. Trouwens, heel misschien is het jullie al opgevallen, maar ik heb eindelijk een vaste, geschikte planning kunnen maken voor mijn artikelen. Vanaf nu probeer ik namelijk om de dag een artikel online te zetten, en aangezien dat een stuk haalbaarder is dan elke dag, weet ik bijna zeker dat dat wel gaat lukken. Wat is het leukste complimentje dat jullie ooit hebben gekregen?



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. Leuk artikel, en o zo herkenbaar!
    Je hebt sinds vandaag een nieuwe follower, gefeliciteerd!
    XXX
    Arjanne -A&A-

    BeantwoordenVerwijderen