''Vroeger was alles beter.''

Hoe vaak ik niet van mijn ouders heb gehoord dat vroeger leuker was dan nu, qua sociale contacten en ondernemingen dan vooral. Ze snappen ni...

Hoe vaak ik niet van mijn ouders heb gehoord dat vroeger leuker was dan nu, qua sociale contacten en ondernemingen dan vooral. Ze snappen niet dat ik zo verslaafd kan zijn aan mijn telefoon en vinden dat ik véél te veel op mijn laptop zit, wat misschien ook wel zo is. Aangzien ik morgen een debat heb op school met het onderwerp sociale media, wil ik wat dieper op de volgende mening in gaan: Vroeger hadden mensen veel meer sociale contacten en waren vriendschappen ook leuker omdat niet alles via de telefoon enz. ging.

Tijdens pasen hadden mijn zusje en ik een doos gevonden op de zolder van mijn opa en oma. We namen het mee naar beneden en eenmaal daar kwamen we erachter dat er allemaal brieven van mijn moeder in zaten van toen zij een jaar of 15 was, net zo oud als ik nu. Samen met mijn moeder heb ik alle brieven gelezen. Gek eigenlijk, nu worden er (bijna) nooit meer brieven geschreven. Mijn moeder schreef brieven naar vriendinnen, schreef (maar kreeg vooral) brieven van jongens, nu is dat bijna ondenkbaar. Het grappige is wel dat mijn moeder precies dezelfde schrijfstijl had als wij (pubers) van nu; veel Engelse termen en afkortingen.




Ook hoor ik vaak verhalen van mijn vader of zijn vriendin dat hun hartstikke vaak spontaan gingen afspreken met vrienden en dan bij hun wat gingen drinken, dat zie je nu niet snel meer gebeuren, alles gaat via de telefoon. Vroeger als er iets was, moest je naar elkaar toe of anders kon je elkaar misschien bellen, nu stuur ik een appje naar een vriendin en zij weet het gelijk. Best handig, maar ergens ook heel jammer.

Een van de stellingen van het debat op mijn school is: Een What's appje sturen, sms'en of tweetten naar iemand is net zo leuk als elkaar opzoeken. Voor deze stelling moet je natuurlijk voor -en tegen argumenten hebben. Een vóór argument is dat iets aan elkaar vertellen veel makkelijk gaat omdat bijvoorbeeld een What's appje sturen naar iemand veel sneller gaat dan met elkaar afspreken en het dán vertellen. Een tegen argument zou kunnen zijn dat je je sociale vaardigheden en contacten kunt verliezen. Dit is ergens ook wel zo, want er worden nog maar weinig gesprekken gevoerd vergeleken met een aantal jaren geleden. Nu zitten we met z'n alle achter onze laptop en ik zie zelfs weleens groepjes buiten staan die dan allemaal met hun mobiel bezig zijn. Ik zelf doe dit ook weleens, maar echt niet heel vaak, zo raar en zonde vind ik dat.


Naar mijn mening zou ik het niet erg vinden als alle mobieltjes (Laptops en computers niet! Dan zou ik niet meer kunnen bloggen namelijk...) de wereld uit waren en we weer lekker 'ouderwets' brieven gingen schrijven en gewoon met elkaar afspraken, al is het even wat drinken bij iemand thuis, dat ergens toch leuker dan pingen naar elkaar vind ik.

Wat vinden jullie: Een what's appje sturen, sms'en of tweetten naar iemand is net zo leuk als elkaar opzoeken, zijn jullie het daarmee eens of oneens? En was vroeger echt zoveel beter dan nu als je kijkt naar het sociale contact tussen mensen?



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. heei

    je hebt echt een super leuke blog. echt leuk om te lezen. veel plezier en succes en ik blijf zeker lezen

    xx

    BeantwoordenVerwijderen