Het schoolsysteem van Nederland.

Dit artikel stond al redelijk lang in de planning, en eindelijk heb ik tijd om 'm uit te typen! Dit artikel heeft ook een onderwerp waar...

Dit artikel stond al redelijk lang in de planning, en eindelijk heb ik tijd om 'm uit te typen! Dit artikel heeft ook een onderwerp waar ik eigenlijk niet zo veel vanaf weet, maar ik wil er wel graag mijn mening over kwijt. Het gaat over het schoolsysteem van Nederland, iets wat ik een heel slecht systeem vind eigenlijk.




Ik en een vriendin hadden het erover via What's app dat we het nergens op vinden slaan dat alles op school om de toetsen gaat. Toetsen, toetsen, toetsen, het draait allemaal om toetsen. Je leert voor een toets, maakt een paar vraagjes over de stof en dan vergeet je het meesten weer. Aan de hand van hoe je de toets hebt gemaakt, goed of slecht, wordt je cijfer berekend. Leer je nou echt wat je moet weten aan de hand van een toets? Ik denk het niet, al heb ik er natuurlijk geen verstand van. Ik merk wel dat als een docent iets op een andere manier (lees 'leukere manier') uitlegt, ik er veel meer van onthoud. Ik vind het ook vervelend dat we alles vanuit boeken leren. Tuurlijk, soms werken we met computers, en de wat jongere/minder lang in het vak zittende docent zal af en toe een filmpje laten zien of héél soms wat nieuws proberen, maar daar blijft het ook bij. In de les is het boeken open, lezen, uitleg, vragen maken en boeken dicht. Natuurlijk leren we wel wat, maar soms voelt het niet zo.

Het is allemaal ook zo oppervlakkig, er wordt niet naar talenten gekeken, of andere dingen behalve het slim zijn. We moeten allemaal (voor) hetzelfde leren, want dat is 'eerlijk'. Kijk maar eens naar dit plaatje:


 Als je naar dit plaatje kijkt, is het dan eerlijk? Ik weet bijna zeker van niet. Ieder mens heeft andere dingen waar diegene goed in is, zoals school zelf zegt: ''De een is beter in talen, de ander in Wiskunde.'', maar waarom moeten we er dan allemaal goed (genoeg) in zijn? En zijn zoveel meer dingen die de mens kan dan alleen toetsen maken.
Ook wordt er nooit verder gekeken dan de leerling en de klas zelf. Ik merk op mijn werk dat er veel minder concurrentie onderling is omdat er van ons verwacht wordt dat we als team werken. (Ik werk bij de Albert Heijn, even ter informatie.) Op school is dit in ieder geval niet zo. Natuurlijk, het is belangrijk dat je voor jezelf leert, en voor jezelf op school zit, maar mij lijkt het mij beter om een échte band te creeëren in een klas. Ik vind dat het belangrijk is dat leerlingen elkaar goed kennen, zodat ze elkaar goed kunnen helpen, echt een team vormen.
De vriend van mijn moeder heeft ongeveer dezelfde mening. Door zijn studie is het voor hem mogelijk om mijn docent te kunnen zijn, of zelfs hoger, dus hij heeft er wel verstand van. Hij zegt dat het schoolsysteem wel aan het veranderen is, gelukkig maar. Ik merk het wel een beetje op mijn school, daar heb je profielen, (Sport, dans & drama, en een jaar geleden waren er meer. Op andere locaties ook.) waarbij je kunt laten zien waar je goed in bent.
Dit is mijn mening over het schoolsysteem in Nederland, wat vinden jullie?
Afbeelding(en): WeKnowMemes, WeHeartIt

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ik zit op school in België (dus ongeveer het zelfde schoolsysteem) en ik vind je visie heel interessant. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap je wel maar aan de andere kant is het ook wel gewoon logisch, sommige kennis heb je gewoon nodig om mee te kunnen draaien in de maatschappij. En dat stripje is ook wel waar, maar we worden al redelijk ingedeeld op niveau denk ik met vmbo, havo en vwo (een vmbo leerling hoeft niet hetzelfde te kunnen en te leren of hetzelfde examen af te leggen als een vwo-leerling) en met het kiezen van profielen waar je goed in bent en wat je aanspreekt. Dat toetsen zo belangrijk zijn is soms wel vervelend ja, maar echt een andere optie weet ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt ook wel, maar meer variatie in de lessen is ook meer van deze tijd zeg maar, vind ik tenminste. Ik merk ook dat ik sneller dingen leer als op een andere manier leer dan uit boeken.

      Verwijderen
  3. Ik ben het met je eens, maar zoals je al zei: het systeem is al erg veranderd en zal waarschijnlijk nog veel meer veranderen! X

    BeantwoordenVerwijderen