''Fuck your nationalism, we're all earthlings'' | Over vluchtelingen

Heeey lieve lezers! Daar ben ik weer, bloggend in het Nederlands. I'm back at it! Ik voel toch dat ik mezelf beter in het Nederlands kan...

Heeey lieve lezers! Daar ben ik weer, bloggend in het Nederlands. I'm back at it! Ik voel toch dat ik mezelf beter in het Nederlands kan uitdrukken dan in het Engels, hoewel ik in het Engels bloggen wel heel erg leuk vond. Oh well, verwacht weer lekker veel Engelse termen die je om de oren vliegen tijdens het lezen van mijn nu weer Nederlandse artikelen, want dat is wat ik altijd al deed; Engelse termen gebruiken in mijn blog posts. En nu wil ik het meteen over iets hebben wat me eigenlijk best dwars zit en me een beetje boos maakt. Namelijk het feit dat mensen zó gemeen tegen elkaar kunnen zijn.

En dat wordt met de huidige 'vluchtelingen crisis' zo duidelijk. Tot voor kort was ik eigenlijk niet zo bezig met het hele vluchtelingen 'gedoe' in en buiten Nederland. Ik las er wel over en dacht er wel aan, maar het voelde nog nét iets te ver weg om er daadwerkelijk ook iets van te vinden. Waar sommige mensen in mijn omgeving wel een mening hadden over 'al die vluchtelingen', had ik niet echt een mening. Ik was niet vóór en niet tegen (de komst van) vluchtelingen, De laatste paar dagen is de hele vluchtelingen kwestie wél dichtbij gekomen. Een klasgenootje had een interview met een vluchteling voor de klas en dat heeft écht mijn ogen geopend. Al die mensen komen echt niet voor niets naar Europa. Waar zij vandaan komen is het oorlog. Het is gevaarlijk. En mij lijkt het verschrikkelijk om onvrijwillig weg te moeten uit mijn eigen land. En in veel gevallen hoort daar ook bij dat je je familie moet achterlaten.




Dode varkentjes
Als ik het bovenstaande tussenkopje lees, word ik spontaan weer misselijk. De haat tegen vluchtelingen heeft helaas bizarre vormen aangenomen. Als je niet weet waar ik het over heb, hier is een stukje van een artikel dat ik heb van RTL Nieuws: ''Op de plek in Heesch (Noord-Brabant) waar een opvangcentrum voor 500 vluchtelingen moet komen, hebben tegenstanders twee dode biggen achtergelaten. Eentje was aan een ketting in een boom gehangen, de andere lag op het dak van een transformatorhuisje. Omwonenden waren dinsdag (12-1-2016) door burgemeester en wethouders van de gemeente Bernheze geïnformeerd over het plan om op de plek een azc te vestigen dat tien jaar lang plaats moet bieden aan 500 mensen''. Een paar bewoners waren het hier klaarblijkelijk niet mee eens en 'dachten zelf maar een 75 mensen'. En dus waren er een paar debielen (sorry) die dode varkentjes in een boom hingen uit protest. What's wrong with the world?! 

Nog geen paar minuten geleden stuitte ik op een artikel waarin blijkt dat op 9 oktober 2015 een vluchtelingencentrum in Woerden is bestormd door een aantal Nederlandse mannen. Deze aanval werd vooraf gepland in een What's app-gesprek. Tijdens de aanval zelf werd er onder andere een nitraanbom afgestoken. Iemand op Facebook zei hierover: ''Wie zijn nu de terroristen?'' en daar ben ik helemaal mee eens. De mensen in die vluchtelingencentra zijn gevlucht voor onder andere terroristen. Nu denken ze in zo'n bevoorrecht land als Nederland veilig zijn en dan zijn er nog mensen die hen blijkbaar zo erg haten dat ze zo iets achterlijks plannen en uitvoeren. Echt belachelijk. En ik schaam me een klein beetje bij de gedachte dat ik samenleef in een land met zulk soort mensen. 

Begrijpelijk
Misschien kan je uit de bovenstaande tekst al opmaken dat ik eerder vóór vluchtelingen ben dan tegen ze. In ieder geval ben ik zwáár tegen de haat op vluchtelingen. Maar natuurlijk heeft elk mens met een mening een argument voor die mening (tenminste, dat hoop ik maar). En ergens kan ik de mening van iemand die al die hordes aan vluchtelingen niet in Nederland wil hebben, wel begrijpen. En om dat begrip te verduidelijken ga ik (de partij van) Geert Wilders gebruiken. Wilders, die maar al te goed weet dat er een grote groep Nederlanders is die, net als hij, tegen de komst van vluchtelingen is. En nu wil ik absoluut niet al deze mensen over één kam scheren en ieder mens heeft natuurlijk zijn of haar eigen reden voor de denkwijze die hij of zei heeft, maar Wilders weet maar al te goed deze mensen te ''voeden'' met (zijn) haat tegen vluchtelingen. Stel, je bent alleenwonend en hebt het niet zo breed. Ook heb je moeite met het vinden van een baan. Nou, heb ik ergens heel veel zin om dit filmpje met jullie te delen, wat me eigenlijk alleen maar aan het lachen maakt, omdat het zo dom is (#sorrynotsorry), maar ergens begrijp ik het wel als je dan vóór Wilders en zijn vluchtelingenbeleid bent. Je vindt het niet eerlijk dat al die vluchtelingen zoveel 'krijgen' van de Nederland en vindt dat de Nederlandse regering al het besteedde geld aan de vluchtelingen beter aan de Nederlanders zelf zou kunnen besteden. Jij zou dat geld immers goed kunnen gebruiken. Goed, dit vind ik dus begrijpelijk. Maar waarom is er dan een groepje mensen dat, naast het hebben van deze mening, óók nog zoveel haat moeten zaaien naar vluchtelingen toe? Het zijn ook gewoon mensen. Mensen die gelukkig willen zijn, geen oorlog willen, zich veilig willen voelen. En ik vind het onwijs jammer dat bij veel te veel mensen het vermogen om je in te leven in anderen ontbreekt. 

Het over een kam scheren
Natuurlijk besef ik me heel goed dat de vluchtelingen in Nederland wel 'extra' bevoorrecht zijn. In Duitsland, bijvoorbeeld, krijgen ze veel minder. En natuurlijk schrok ik ook heel erg van wat er in Keulen is gebeurd, maar ik scheer dan niet meteen alle vluchtelingen over een kam en bedenk me niet dat ze dan allemaal maar slecht zijn. Het is een heftige gebeurtenis en zeker wel nieuwswaardig, maar dat het grotendeels vluchtelingen waren die deze vrouwen hebben verkracht, moet eigenlijk géén nieuws zijn. Stel dat het voornamelijk Nederlanders waren geweest die die vrouwen hebben verkracht, dan durf ik te wedden dat er geen mensen (of in ieder geval veel minder) hadden geschreeuwd dat ''alle Nederlanders barbaren zijn en weg moeten uit Europa''. Sowieso moet de afkomst van iemand absoluut niet de reden zijn om iemand te haten. Nooit. 

Ik wil afsluiten met het feit dat ik denk dat het allemaal grotendeels tijdelijk is. Dat het inwonersaantal in Nederland in een rap tempo zo is toegenomen, is ergens natuurlijk wel een béétje zorgwekkend, omdat we nou eenmaal zo'n klein landje zijn waarin heel veel mensen wonen die allemaal een huis en eten nodig hebben, willen werken en zich gelukkig willen voelen. Ik hoop met heel mijn hart dat de oorlog in Syrië en de omliggende landen zo snel mogelijk is afgelopen (al weet ik dat dat niet zo makkelijk gaat) en de vluchtelingen weer terug kunnen naar hun vaderland. Ik geloof namelijk dat dat uiteindelijk is wat ze het liefste willen, want niemand wil vluchten uit zijn of haar land, een gevaarlijke reis moeten maken en familie moeten achterlaten. En ik hoop ook dat meer mensen dit inzien en meer medeleven kunnen tonen. And above all, be nice to each other, zowel naar de vluchtelingen als naar elkaar toe. Het is écht niet zo moeilijk. En het maakt de wereld een stuk leuker.  


Bron(nen): NRC, RTL Nieuws, De Morgen | Afbeelding(en): Twitter

You Might Also Like

0 reacties