How to: nieuwe vrienden maken

Als ik ergens niet goed in ben, dan is 't maken van nieuwe vrienden. Tenminste, dat denk ik, want ik ben zo onzeker dat ik het tot nu ge...

Als ik ergens niet goed in ben, dan is 't maken van nieuwe vrienden. Tenminste, dat denk ik, want ik ben zo onzeker dat ik het tot nu gewoon nooit heb gedurfd. Ik ben wel van mening dat het maken van nieuwe vrienden eigenlijk vanzelf gaat. Je vind altijd wel iemand met dezelfde interesses, zo niet, dan wel iemand waarmee het klikt omdat je ongeveer hetzelfde hebt meegemaakt ofzo. Zoiets zorgt voor een band en resulteert vaak in een vriendschap. Ook zijn er een soort van dingen die je kunt doen om je kans op het maken van een nieuwe vriend(in) te vergroten. De tips zijn misschien best voor de hand liggend, maar mocht je de tips zijn 'vergeten' of heb je gewoon een beetje moeite met het maken van nieuwe vrienden, lees dan vooral verder!



Als eerst is het belangrijk om even naar je houding te kijken. Als je een beetje onderuit gezakt zit of staat, je hoofd naar beneden gericht houd en een beetje een ineengedoken houding hebt, is de kans kleiner dat mensen op je af zullen stappen, omdat het eruit ziet alsof je niet echt zin hebt in een praatje ofzo. Je kunt rechtop gaan staan of zitten, je schouders naar achter en je hoofd opgeheven houden, maar het belangrijkste is om te lachen. Kijk vriendelijk en als je oog contact maakt met iemand, schenk diegene dan een glimlach. Het voelt voor diegene goed en ook voor jou en je komt een stuk vriendelijker over, een soort van aantrekkelijk om beter te leren kennen.

Nu komt als het ware stap twee, want als er na een tijdje toch niemand op jou afstapt, is het misschien aan jou om dat te doen. Natuurlijk kan het heel eng zijn, want als je dan op iemand afstapt, waar praat je dan over? Ik heb laatst een artikel gelezen in de Flair over 'smalltalk', de soort gesprekjes die je voert als je iemand niet zo goed kent. Die gesprekjes gaan meestal (heel cliché) over het weer, de plek waar jullie op dat moment zijn of iets in de trant van 'hey, jij bent toch van..?'. Zulke gesprekjes zijn vaak makkelijk om te voeren, (afgezien van het feit dat je praten met mensen misschien spannend vind en daarom zenuwachtig word) omdat je altijd een antwoord terug kunt verwachten. Iets spannender om te zeggen is misschien iets als 'hoi, ik ben ...', want in dit geval kan de persoon tegen wie je hebt in het ergste geval gewoon weglopen. Hoewel het misschien lastig is, moet je dit niet te persoonlijk opvatten. Die persoon heeft waarschijnlijk gewoon zijn of haar dag niet.  Maar goed, in het geval dat je een gesprekje hebt aangeknoopt met iemand die je ziet als een mogelijk nieuwe vriend(in), is het nu belangrijk om in contact te blijven, want misschien zie je elkaar na die dag helemaal niet meer, tenzij je de mogelijkheid hebt om misschien nog is af te spreken. In contact kunnen blijven is dus belangrijk and therefor we have the internet, for example! Je kunt elkaars What's app vragen, elkaar op Facebook toevoegen of gewoon elkaars nummer in jullie telefoon opslaan. Het is trouwens ook erg handig en makkelijk om via sociale media meer over elkaar te weten te komen. Niet alleen kom je via het sociaal media platform al meer over elkaar te weten, maar ook kun je elkaar gewoon dingen vragen en dat gaat altijd toch net wat makkelijker via social media.

With the besties Al héél lang vriendinnen. :) 

Dan komt er een tijdje later misschien een nieuwe afspraak en dit kan best spannend zijn, want hoewel jullie tijdens de eerste keer dat jullie elkaar zagen, best goed konden kletsen, vraag je je misschien nu wel af waar jullie het dan deze keer over gaan hebben. Waarschijnlijk hebben jullie op What's app of via de Facebook chat ofzo, al aardig wat gekletst over bepaalde onderwerpen en over die onderwerpen kun je het dan hebben tijdens de tweede afspraak. Ook kunnen jullie ervoor kiezen om iets te gaan doen waarbij je niet perse heel veel hoeft te praten, zo kun je bijvoorbeeld naar de bioscoop gaan. Na afloop van de film kunnen jullie gewoon kletsen over de film die jullie gezien hebben en na een tijdje zul je vast wel merken dat jullie inmiddels al over hele andere dingen praten. Er valt altijd wel ergens over te praten en zo niet, omdat je je misschien een beetje ongemakkelijk voelt ofzo, komt het wel. Als het goed is delen jullie interesses of wat dan ook en daar komen altijd wel gesprekken uit voort.

Na een geslaagde afspraak, of twee of drie en het klikt helemaal, heb je in principe een nieuwe vriend(in) gemaakt. Als je elkaar vaker gaat zien, bijvoorbeeld tijdens je nieuwe baan of op nieuwe school, is het natuurlijk extra fijn om al iemand helemaal te kennen, maar als je elkaar niet perse meer ergens vaak gaat zien, is het natuurlijk ook gewoon fijn om een nieuwe vriend(in) in je leven te hebben. Mocht(en) de afspra(a)k(en) nou niet zo goed verlopen zijn, omdat jullie gewoon echt geen idee hadden waar jullie het nou over moesten hebben en werd het vervolgens dodelijk awkward of klikte het dan toch niet zo goed als gehoopt, hoef je het niet perse meteen op te geven. Een vriendschap kan altijd nog groeien en mocht je elkaar nog is tegenkomen ergens, begin dan gewoon een soort van opnieuw, mocht je dat willen. Je kunt altijd nog gewoon contact houden en via social media nog een beetje kletsen. Wie weet vinden jullie toch nog een gedeelde interesse of hebben jullie toch iets soortgelijks meegemaakt waarover jullie het kunnen hebben.


Vrienden hebben is iets heel belangrijks in het leven en nieuwe vrienden maken, ook al heb ik nooit echt nieuwe vrienden gemaakt buiten al mijn 'basisschool' vriendinnen die naar dezelfde middelbare school gingen als ik en een vriendin op de middelbare school, is heel erg leuk. De een doet het makkelijk dan de ander, maar aangezien mensen in principe niet heel graag alleen zijn en graag mensen om zich heen willen hebben waarmee ze het leuk hebben en altijd op kunnen rekenen, geloof ik dat het altijd een beetje vanzelf gaat. Als je nieuwe vrienden maakt moet je wel geloven dat je zelf leuk 'genoeg' bent om vrienden mee te worden, want als je dat niet doet, kun je al snel het gevoel krijgen dat mensen 'toch niet met je willen praten/omgaan, omdat je toch niet interessant genoeg bent' en dat is natuurlijk niet erg goed en ook niet handig als je graag nieuwe vrienden wilt maken. Ik heb hier zelf best wel last van, maar het gaat gelukkig wel beter. Je moet nooit opgeven en op een of andere manier altijd in jezelf geloven.

Dit was mijn 'handleiding' voor het maken van nieuwe vrienden en het wordt tijd dat ik die handleiding zelf eens ga toepassen, denk ik. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt! Trouwens, mocht je nou juist in een situatie zitten waarin een vriendschap dreigt te eindigen of al is geëindigd, dan kun je dit artikel lezen, over het eindigen van een vriendschap, de redenen ervan en wat je daarna het beste kunt doen. Vind jij het maken van nieuwe vrienden lastig, of gaat het je gemakkelijk af? 



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. Hey hoi!

    Aww super lief je reactie op mijn post.
    Jouw blog ziet er ook echt niet verkeerd uit! We schrijven een beetje over hetzelfde en vooral deze artikel sprak me aan.
    Mooi geschreven en handige handleiding.
    Ik ben ook echt 1 van die mensen die gewoon geen vrienden durft te maken, op de basisschool ging het allemaal een stuk makkelijker! "Heb wil je mijn BFF zijn?' 'Ja hoor' haha.
    Maar nu.. Ik was dan ook echt doodsbang voor de eerste schooldag dit jaar, kende helemaal niemand en ik wilde dit schooljaar gewoon anders starten dan al die andere 4 middelbare schooljaren en 1 andere mbo schooljaar. Gelukkig, it's going pretty well at the moment :D

    Leuke blog heb je! Je hebt er nog een lezer bij :D

    Fijn weekend! Ik zie je maandag op school :)

    XX

    Randa

    BeantwoordenVerwijderen