Geloven dat je kan wat je wil

'' I'm in a rollercoaster that only goes up '', de laatste twee weken, want jeetje, wat doe ik veel waarvan ik dacht dat...

''I'm in a rollercoaster that only goes up'', de laatste twee weken, want jeetje, wat doe ik veel waarvan ik dacht dat ik het nooit zou kunnen/durven de laatste tijd. Ik weet niet wat het is, maar sinds in mijn intake heb gehad op 't Grafisch Lyceum is er een knop bij me omgegaan. Aangenomen worden op die school is iets wat ik echt, echt, echt heel graag wilde en mijn doel om op de dag van de intake was gewoon om één keer echt te gaan voor wat ik zelf wilde, zonder erbij na denken over mijn onzekerheden of over wat andere mensen misschien van me zouden denken. Ik weet niet hoe, maar het was redelijk goed gelukt. Ik praatte wat, stelde vragen en verliet met een heel fijn gevoel de school. En zoals ik al heb verteld, ben ik aangenomen en dat heb ik helemaal aan mezelf te danken. What even...



Het onoverwinnelijke gevoel dat ik had toen ik na mijn intake richting Rotterdam Centraal liep, maakte dat ik het 't waard vond om een van de dingen op mijn serieuze bucketlist af te strepen, namelijk deze: Geloven dat je alles kan wat je wil. En daaaamn, dat is een goed gevoel! Niet zo zozeer dat ik iets van m'n bucketlist kon afstrepen, (ook wel natuurlijk) maar vooral dat ik me eindelijk besefte dat ik dus echt wel alles kan bereiken wat ik wil, als ik het maar graag genoeg wil en er dan ook voor ga.

Sinds de vakantie is begonnen lijkt het wel alsof ik minder onzeker ben op bepaalde vlakken. Het zijn kleine dingetjes hoor, maar voor mij waren ze allemaal best wel groot en de laatste tijd heb ik het toch allemaal gedaan. Omdat ik het zelf leuk vind om er eventjes bij stil te staan en om een beeld te geven van alle kleine dingetjes die ik 'overwonnen' heb, zal ik een paar dingen hieronder in een lijstje zetten.

Trouwens, noem me vreemd, een aandachtstrekker of juist een overdrijver, maar de onderstaande dingen maakten/maken mij heel erg zenuwachtig, tot misselijk worden aan toe en de zenuwen om zulke dingen zijn sowieso al een stuk minder de laatste tijd, wat heel fijn is. Ik realiseer me natuurlijk ook dat de onderstaande dingen voor veel meer mensen eng zijn, misschien wel voor ons allemaal, maar het gaat niet om het feit dat we het allemaal eng vinden of dat wat minder mensen een bepaald iets eng vinden om te doen, het gaat erom dat je zo'n (kleine) angst overwint, wat de reden daarvoor dan ook is.

  • Iets bestellen zonder te gaan haperen, te vergeten wat ik wil bestellen, (haha) rood te worden, het warm te krijgen, etc. 
  • Zonder zenuwachtig of hees te worden een afspraak maken bij de kapper aan de balie 
  • Telefoontjes plegen, zowel met familieleden, als met dingen als mijn werk of de tandarts
  • Een gesprekje met de kapper hebben (ik wilde dit altijd, maar ik durfde nooit wat te zeggen, omdat ik bang was voor een vraag om mijn stem) 
  • Zelf om iets vragen bij een café, in plaats van dat een vriendin dat voor me moet doen
  • Een gesprek voeren met een nieuw iemand
  • De weg vragen
  • Dingen vragen die ik niet begrijp, bijvoorbeeld op mijn werk of school, ofzo
  • Niet meer denken dat iemand toch niet met me zou willen omgaan om wie ik ben

En ja, vooral die laatste was/is een puntje, want het is zo stom om elke keer maar weer redenen te moeten bedenken voor mezelf over waarom iemand mij wél een leuk persoon zou vinden. De laatste tijd heb ik er een beetje lak aan en dat is zo fijn. Als je mij geen leuk persoon vind, dan is dat jouw probleem. Ik weet wie ik ben en hoe ik ben en ik doe nog altijd wel m'n best om iedereen te pleasen, maar als je me niet leuk vind, deal with it. Het leven is zoveel leuker nu ik me realiseer dat m'n stem, m'n onzekerheid of wat dan ook, niet hoeven te bepalen dat ik bepaalde dingen niet kan doen. Het feit dat ik door dit te realiseren op een minder 'onzekere' manier ''bedankt'' kan zeggen tegen iemand als het moet (een klein en gek voorbeeld, maar toch) en dat ik sowieso wat meer durf te praten en te lachen, maakt mij ook een leuker persoon en dat is voor de mensen om mij heen natuurlijk ook leuker. Ik hoop trouwens niet dat dit weer een periode is, maar gewoon echt een moment waarop er definitief een knop in mij omgaat. Natuurlijk moeten we altijd positief blijven, dus ik ga er niet van uit. Happinessss. :) 

Wat ik met dit artikel probeer te zeggen? Geeeen idee. Het is gewoon zo'n persoonlijk artikel die ik zo'n 7 van de 10 keer schrijf. Ik vind het wel fijn. Een beetje sorry voor wéér zoiets persoonlijks, maar ja. Ik wens je een fijne verdere week toe! Geloof jij dat je alles kunt wat je wilt?

Trouwens, ik heb het gevoel dat mijn artikelen de laatste tijd een beetje te persoonlijk zijn, om dit te compenseren zal er binnenkort een outfit-artikel aankomen! Ik ben afgelopen weekend in Rotterdam geweest en dus had ik de perfecte kans om mooie outfit foto's te schieten met behulp van de camera van mij opa. :) 



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

0 reacties