Al meer dan 100 artikelen!

Wauw, ik ben best wel een beetje trots op mezelf, dit is namelijk mijn 101e artikel! Misschien is dat wel heel weinig voor iemand die al bij...

Wauw, ik ben best wel een beetje trots op mezelf, dit is namelijk mijn 101e artikel! Misschien is dat wel heel weinig voor iemand die al bijna een jaar dezelfde blog bijhoudt, maar ik ben er trots op. Het lijkt me wel leuk om het eens over het bloggen zelf te hebben, en wat tips te geven aan diegene die ook een blog willen bijhouden, maar niet weten hoe ze moeten beginnen.

Ik ben het blogwereldje ingerold toen ik ongeveer 12 jaar was. Op vakantie in Italië vertelde ik mijn moeder weer een van mijn creatieve uitspattingen. ''Romana, waarom ga jij niet bloggen?'', antwoordde mijn moeder. Van het een kwam het ander en ik maakte mijn eerste blog aan op Wordpress. Mijn eerste blogje heette 'Pink Bracelet', en ik heb geen idee waarom. De blog ging over vanalles en nog wat, en ik hield het ook best lang vol. Uiteindelijk was ik toe aan vernieuwing en besloot ik Pink Bracelet te verwijderen en een nieuwe blog aan te maken. Dit heeft zich nog zo'n 2 keer herhaalt en de blogs die ik tussendoor had aangemaakt, heette 'I forgot my mind', (Waarom, waarom?) en de naam van een andere blog ben ik vergeten. Toen kwam 'Io Sono Romana', wat 'Ik heet Romana', betekend. Deze blog hield ik ook redelijk lang vol maar op een geven moment werd ik Wordpress een beetje zat. Ik stoptte een tijdje met bloggen, maar na wat tijd begon het weer te kriebelen. Ik had vooral zin om weer een blog te ontwerpen en 'm aan te passen naar mijn stijl, want dat vind ik nog altijd het leukste. Ik kwam terecht op Blogspot en stond verbaasd over alle mogelijkheden die Blogspot wel had, en Wordpress niet. Ik besloot wéér een nieuwe blog aan te maken, 'Belleza e la Moda', het betekend 'Beauty en fashion', jullie kennen die naam vast wel. Een paar maanden geleden viel mij steeds meer op dat mijn artikels wat algemener werden en niet zo zeer over mode of beauty gingen. Ik veranderde de blog-url naar RomanaChiara, wat mijn eerste en tweede naam zijn.






Nu weten jullie een beetje hoe ik met bloggen ben begonnen. Ik vind het ontzettend leuk om te doen, en ik ben jullie super dankbaar voor alle lieve reacties. Ik heb ook wat tips voor de mensen die een blog willen beginnen, maar niet weten hoe ze moeten beginnen.

Een blog aanmaken.
Het allerbelangrijkste is natuurlijk een blog aanmaken. Er zijn verschillende sites waar dit gratis kan, zoals Wordpress of Blogspot, maar je kunt ook een domein aanmaken. Ik weet niet precies hoe dit zit, maar je kunt er genoeg informatie over vinden op Google. Op sites zoals Blogspot wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je een blog in elkaar zet, als je zelf een domein aanmaakt zul je met htlm(?) moeten werken, en dat is wat lastiger. Ook moet jou blog een naam hebben, dit kan lastig zijn. Je kunt gaan brainstormen en een mindmap maken, of leuke namen zoeken op internet. Wees creatief! Wat tips: Denk aan je naam, je hobbies, jou land van herkomst, je huisdieren... Misschien kun je daar wat mee?

De lay-out en inhoud van jou blog.
Ook dit is heel erg belangrijk, want op deze manier trek je bezoekers naar je blog. Het beste is om te zorgen dat je blog er proffesioneel en overzichtelijk uitziet. Natuurlijk, je kunt alles aanpassen naar eigen wens, maar zorg dat de tekst leesbaar is, en dat het er niet te druk uitziet. Ook de inhoud van jou blog is heel belangrijk. Waar gaan je artikels over? Hoevaak komt er een artikel online? Gebruik je plaatjes van internet of maak je ze zelf? Dit alles, en nog veel meer bepaald het soort bezoekers op jou site. Schrijf je het meest over make-up? Het zullen veel beautyliefhebbers zijn die op jou blog afkomen. Plaats je veel mooie, of zelfgeschoten foto's op je blog? Mensen die van fotograferen houden zullen zeker een bezoekje aan jou blog brengen.

Bezoekers trekken.
Bezoekers trekken is erg belangrijk, anders heb je misschien het gevoel dat je voor niemand schrijft. Ook is het superleuk om reacties te ontvangen. Je kunt je blog met je vrienden en familie delen, via Facebook of Twitter. Je kunt reacties achterlaten op andere blogs, maar let op, berichtjes als 'Leuke blog, wil je mij volgen?', kunnen nep overkomen. Ik moet toegeven dat ik dit zelf ook nog weleens doe, maar veel leuker is om een verhaaltje of een wat persoonlijkere reactie achter te laten.


Volhouden.
Dit is misschien wel het allerbelangrijkste: Het bloggen volhouden! Ook ik heb hier nog weleens moeite mee, onder andere omdat ik niet weet waar ik de inspiratie vandaan moet halen. Het is heel belangrijk om niet op te geven en bijvoorbeeld, je blog stop te zetten. Ik heb dit een aantal keer gedaan en ik heb er spijt van gehad. Het is niet erg om een keer een pauze te houden, om je op- andere dingen te richten, maar dit niet te vaak. Vooruit schrijven is ook heel handig.

Dit waren mijn verhaal en tips. Hopelijk vonden jullie het interresant om te lezen en hebben de tips geholpen. Nogmaals, ik ben jullie heel erg dankbaar voor alle reacties, dankjulliewel. Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met bloggen?



Afbeeldingen: WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik kreeg pas een melding van WP dat ik nu een jaar ben ingeschreven, dus ik zit al een jaar in het bloggerswereldje! Maar ik begon met bloggen voor ik begon met blogs lezen, dat vind ik nog altijd best verwonderlijk. Anyway, ik blog nu een half jaar écht voor mijn gevoel and I looove it!

    PS: ik kan op jouw blog niet reageren zonder in te loggen, dus ik moet dan wel onder mijn oude blog account of Google account een reactie plaatsen... Kun jij wat aan die instellingen veranderen of niet?

    BeantwoordenVerwijderen