Vaderlandsliefde tijdens het WK

Als voetbal noob en iemand die er ook niks aan vind, is het misschien niet zo gek dat ik aan het begin van het WK zei dat het wereldkampioen...

Als voetbal noob en iemand die er ook niks aan vind, is het misschien niet zo gek dat ik aan het begin van het WK zei dat het wereldkampioenschap me niks boeit. Aan het begin ja, want vorige week woensdag zat ik toch achter de buis gekluisterd terwijl de spanning door mijn lichaam gierde. Zelfs als voetbalhater kan je er niks aan doen, het gebeurt gewoon. Je wordt er vanzelf in meegezogen. Ik heb het over de vaderlandsliefde tijdens het WK, wat groeit naarmate jouw land vaker wint. Zo ook bij mij. Hoewel ik aan het begin van het WK zei dat ik alleen maar naar de finale zou kijken, en alleen als Nederland erin zou staan, heb ik ook woensdagavond weer de wedstrijd gevolgd. En dan bedoel ik niet het volgen van de stand via Twitter en Facebook, maar echt meekijken, bijna tegen de televisie aangeplakt zitten, which is a very rare thing in case there's football on tv. Nederland won van Australië. En toen boeide het WK me opeens wel...



Het heeft iets leuks, dat WK. Het is totaal anders dan de wedstrijden tussen bijvoorbeeld Feyenoord en Ajax, of PSV tegen Chelsea. (vraag me niet om meer clubs te noemen, mijn voetbalkennis stopt ongeveer daar.) Het wereldkampioenschap voetbal is super nationalistisch en hoewel ik niet zoveel van nationalistisch gedrag houd, vind ik het tijdens het WK wel leuk. De inwoners van een land zijn een eenheid tijdens het WK. Gelukkig is oranje ook niet zo'n heel lelijke kleur, juist heel vrolijk, dus dat alles oranje is tijdens het WK vind ik ook niet zo erg. Iedereen is vrolijk en super eensgezind. De enige voorwaarde voor al het blije gedoe is dat Nederland wint. Maar Nederland heeft het tot nu toe prima gedaan, dus dat zit wel goed. Go Holland!

Vanaf nu zal ik dus wel alle wedstrijden waarin Nederland speelt meekijken. Het is niet alleen spannend, maar ook wel gezellig. Al moet Nederland dan natuurlijk wel winnen, anders is de gezelligheid snel over in mijn geval. Ik weiger alleen wel de wedstrijden geheel in het oranje te kijken. Dat bewaar ik voor de finale! ;) Tijdens de eerste wedstrijd waarin Nederland speelde had ik trouwens wel rode lipstick, een wit shirtje en blauwe spijkerbroek aan, haha, maar dat was puur toeval.

Voor het eerst in jaren ben ik dus een piepklein beetje geïnteresseerd in voetbal. Ik ben voor Nederland (Hup Nederland!) en Italië, (Forza Azzurri! (die afgelopen zondag wel verloren hebben van Costa Rica, jammer genoeg...) maar ik ben wel iets blijer als Nederland wint, of course. Vandaag een kort stukje, maar meer kan ik er niet van maken, sorry! Ik hoop dat je mijn stukje over het WK leuk vond. Ben jij ook voor Nederland tijdens het WK of ben je (stiekem ook) voor een ander land?



Afbeelding(en): Tumblr

You Might Also Like

0 reacties