Mijn (minst) favoriete vak op school.

School. De een vind het leuk, de ander verschrikkelijk. Ik zit er net tussen in. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren, maar de lessen ...

School. De een vind het leuk, de ander verschrikkelijk. Ik zit er net tussen in. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren, maar de lessen vind is minder leuk. Ik vind mijn meeste schoolgenoten super aardig, maar andere vermijd ik liever. Sommige vakken vind ik leuk, andere niet. Zoals de meeste scholieren heb ik een lievelingsvak en een vak dat ik intens haat. Over die twee vakken wil ik het vandaag graag hebben. Ook geef ik tips om bepaalde vakken leuker te maken.





Mijn lievelingsvak ik Engels. Ik vind talen sowieso leuker (en veel makkelijker) dan wiskundige vakken, en ik vind Engels ook een erg mooie taal. Voor engels sta ik afgerond een 8 en dat maakt het ook het vak waar ik het beste in ben. Ook is mijn Engels docent heel aardig en relaxed, dat maakt de les ook altijd wat leuker.
Engels hoor je overal: Op televisie, in muziek, op internet, het is een soort tweede taal. Dit maakt dat ik Engels niet bepaald moeilijk vind.

Het vaak dat ik het meeste haat is by far Wiskunde. Kwadratische formules, Pythagoras, lineaire formules, ik snap er echt niks van. Het enige wat wel fijn is, is dat mijn Wiskunde docent erg grappig is. Hij legt gelukkig ook wel goed uit, maar het gaat toch allemaal iets te snel voor mij. Terwijl de rest van de klas al bij stap 2 van de opgave is, ben ik stap 1 nog aan het verwerken, niet erg handig. Gelukkig ga ik vaak naar hem toe voor extra uitleg. Mijn vader helpt mij ook weleens met Wiskunde als ik het vraag, dus dat is ook fijn. Wel sta ik voor Wiskunde ontzettend slecht, dus moet ik het gauw gaan ophalen. Vrijdag heb ik een toets, dus ik ben heel benieuwd! Gelukkig is het niet een moeilijk hoofdstuk.


Iedereen heeft wel een vak dat die niet zo leuk vind. Om dat vak dragelijker te maken, heb ik wat tips bedacht. Ik heb niet voor elk vak apart tips bedacht, maar voor 'soorten' vakken, zoals wiskundige vakken en talen.

Als je gym een verschrikkelijk rot vak vind, is mijn tip om het zo gezellig mogelijk te maken met vriendinnen. Rondjes rennen op het veld is niet bepaald leuk, maar kletsend met vriendinnen is het zo voorbij. Meestal tellen de inzet cijfers veel meer mee dan de cijfers voor hoe goed je bijvoorbeeld kunt basketballen, dit betekend dat als je een beetje goed mee doet, en af en toe eens lief lacht naar je gymleraar, je al snel een mooi cijfer haalt voor gym!

Als woordjes leren niet je sterkte punt is, en je niks begrijpt van grammatica, met andere woorden, je vind bijvoorbeeld Duits verschrikkelijk, is mijn tip om het gewoon te doen. Dit klinkt heel stom, maar woordjes leren moet je gewoon doen. Hoe lang het ook duurt voordat je ze in je hoofd hebt, het lukt wel! Een leuke manier om woordjes te leren is om drie bakken te maken, met daar in kaartjes met woordjes erop. Het woordje in een andere taal op de ene kant, de vertaling op de andere kant. In 'bak 1' komen alle kaartjes, je pakt een kaartje en kijkt of je de vertaling weet. Weet je de vertaling in een keer? Dan gooi je het kaartje in bak 2, weet je de juiste vertaling niet meteen, dan gooi je het kaartje in bak 3. Zo kun je verder gaan tot dat alle kaartjes in bakje 2 liggen. Wat betreft grammatica kun je het best naar je docent gaan en vragen om hulp!


Als je wiskundige vakken niet leuk vindt, (like me) omdat je het bijvoorbeeld niet snapt, kun je hierbij ook het best naar je docent toe gaan. Als je moeilijk door bijvoorbeeld je wiskunde huiswerk heen komt, heb ik wel een tip voor je: Maak die opgaven! Blijf worstelen met die rotgetallen, uiteindelijk zul je het af hebben. En als je het dan eenmaal af hebt trakteer je jezelf op een beloning. Dit kan een stukje taart zijn, een lekker bad, een masker, verwen jezelf!

Dit was mijn artikel over mijn lievelingsvak en het vak dat ik het minst leuk vind. Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips. Wat is jullie lievelingsvak? Hebben jullie een vak dat jullie het minst leuk vinden?



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik vind gym echt verschrikkelijk, maar wiskunde (vooral formules en vergelijkingen) en talen vind ik juist leuk, haha.
    Het is trouwens 'vindt' in de zin 'De een vind het leuk, de ander verschrikkelijk.'

    BeantwoordenVerwijderen